söndag 19 september 2010

Viltspårhelg


Idag har Fia och jag haft viltspårkurs med fem deltagare + hundar. Dom fick lära sig att lägga varsitt spår och snitsla det. Under tiden blodet lade till sig fikade vi och hade lite teori. Efter det fick hundarna gå spåren med sina hussar eller mattar. Hundarna var duktiga allihop.


LÖRDAG 18september
Klockan 07.00 ringde klockan, nu var det dags att göra sig iordning och åka till Finnerödja där Fia och jag var aspiranter. Det var ett ordinarie viltspårprov med SM uttagning. Som aspirant domare fick jag Gunilla Svensson, hon dömde även Elsa. Hunden jag dömde var en Cocker spaniel tik. Spåren blev exstremt svåra då det regnade när spåren lades samt att det regnat hela natten. Hunden jag dömde gick det inte så bra för och inte för Elsa heller. Domarens komentar om Elsa och mig. En hund som spårar mycket noggrant, är lätt att läsa av när hon går av spåret och markerar vilt. Hon håller ett mycket bra tempo. Domaren sa också att Elsa och jag är ett samspelt par och att jag kan läsa av henne mycket bra. När Elsa gick av spåret i vinkel två där tar jag in Elsa och sätter tillbaks Elsa exakt i blodet i vinkelns riktning (imponerad domare). Även vid återgången talar jag om att här är återgången. Domaren sa också att hon kunde läsa av mig då jag visste att Elsa gått av spåret men att jag inte kunde göra annat än hoppas att Elsa gick på igen. Elsa blev nollad, det blev tre återtag. Det var ändå så rolgt att höra domarens syn på oss två tillsammans. Min ÄLSKADE tax ELSA......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar