tisdag 12 januari 2010

Stammoder Assy




Assy fick vi som gåva sommaren 1993. Hon kom att betyda mycket för mej. Var med om en olycka 1986 och fick svårt att gå och sitta. Kunde som längst gå ca 150m, fick kramper i rygg och ben och fick stanna upp och trycka ryggen mot ett träd eller en husvägg. Gick hos sjukgymnast och ryggskola men kom inte över tröskeln. Så kom min lilla taxvalp och vi gick tillsammans små korta promenader i skogen och tränade upp mina ben. Allt eftersom hon växte kunde vi öka ut våra promenader och efter ett antal år kunde jag gå ca 4km.
Försommaren 1997 nedkom Assy med fem små valpar, 2 tikar och 3 hanar. Livet var ljuvligt!!!
Men sen kom hösten, då Assy och jag skulle gå till skogen och plocka lingon. Jag hade sett fram emot denna dag då bara vi två skulle gå till skogen, bara vi två.
Plötsligt händer det som inte fick hända, hon möter en stor grävlinghane och det blir slagsmål. Hon får så svåra skador att vi får ta bort henne. Hemma i korgen fanns två valpar kvar Azza och Svinto, som jag behöll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar